مشخصات فنی پشم سنگ

مشخصات فنی پشم سنگ

وقتی در مورد مشخصات فنی پشم سنگ صحبت می کنیم بسته به نوع عایق یعنی تخته ای ، پتویی،لحافی ویا لوله ای می تواند مشخصات فنی متفاوتی داشته باشد .

پشم خام

اولین مبحث در ارتباط با مشخصات عایق پشم سنگ باید در مورد اولین محصول یعنی پشم خام صورت بگیرد که شامل  آنالیز مواد تشکیل دهنده پشم سنگ می باشد که این کار در آزمایشگاهها انجام میشود طبق آزمایشات انجام شده  بیشترین درصد ترکیب آن از سیلیس  می باشد و اکسید آلومینا ، اکسید کلسیم ، اکسید منیزیم به ترتیب درصد های کمتری نسبت به سیلیس را تشکیل می دهند.

ابعاد

یکی دیگر از مشخصات فنی پشم سنگ بحث ابعاد انواع پشم سنگ می باشد .

ابعاد پشم سنگ در انواع عایق های پشم سنگ تخته ای به صورت استاندارد 120*60 سانتیمتر می باشد.

در انواع عایق پشم سنگ لحافی این ابعاد  با عرض 120 سانتیمتر و طول 10 متر به صورت 12 مترمربعی تولید می شود .

در انواع عایق  پشم سنگ پتویی نیز با عرض 1 متر و یا 120 سانتیمتر و طول 5 و یا 6 متر می باشد و در دانسیته های بالا به دلیل وزن زیاد به صورت 3 مترمربعی تو لید می شود .

درعایق های پشم سنگ لوله ای نیز در هر سایز و ضخامتی با طول نیم متری تولید می شود.

برای مثال پشم سنگ تخته ای با ضخامت 50 میلیمتر و چگالی 80 کیلوگرم بر متر مربع ، دو پارامتر ضخامت  و چگالی  از مشخصات عایق پشم سنگ می باشد که در مبحث دانسیته چیست به موضوع چگالی به طور کامل پرداخته شده است .

ضریب انتقال حرارت

ضریب انتقال حرارت  مبحث دیگری از مشخصات فنی پشم سنگ می باشد که با افزایش دما ضریب انتقال حرارت نیز افزایش می یابد که برای مثال در این رابطه تنها برای عایق تخته ای 150 آزمایش باید انجام شود که از ضخامت 3 سانتیمتر تا 10 سانتیمتر و چگالی 50 تا 300 کیلوگرم بر متر مکعب باید آزمایش انجام شود که این بسیار هزینه ساز است.

طبق تجربه های به دست آمده ضریب انتقال حرارت عایق تخته ای دانسیته 80 کیلوگرم برمتر مکعب و ضخامت 50 میلیمتر  037/0 می باشد و با افزایش دما بسته به چگالی و ضخامت افزایش می بابد .

می بینیم که عایق پشم سنگ در میان عایق های حرارتی بهترین و پایین ترین ضریب انتقال حرارت  را دارد .

ضریب جذب صوت نیز یکی دیگر از مشخصات فنی پشم سنگ می باشد . این ضریب در صداهای 5000-500 هرتز بالای 90 درصد می باشد بنابراین پشم سنگ یک عایق صوتی بسیار مناسب می باشد که پارامتر ضخامت و دانسیته در میزان ضریب جذب صوت بسیار تاثیر گذار می باشد به اینصورت که هر چه قدر ضخامت عایق پشم سنگ بیشتر باشد هوای بیشتری در میان الیاف پشم سنگ حبس می شودکه این ویژگی  در کاهش انتقال صدا بسیار مؤثر می باشد و همچنین افزایش دانسیته عایق پشم سنگ نیز از نکات مهم در کاهش انتقال صدا می باشد.

مقاومت حرارتی

یکی دیگر از مشخصات در تعیین کیفیت عایق پشم سنگ  ضریب مقاومت حرارتی آن می باشد که در تمام انواع عایق های پشم سنگ ضریب مقاومت حرارتی یکسان می باشد .

مقاومت حرارتی پشم سنگ در دمای 800 درجه سانتیگراد تا 4 ساعت می باشد  و بدون تغییر باقی می ماند و تا 1200 درجه سانتیگراد تحمل حرارتی دارد و در هر صورت گاز سمی تولید نمی کند و در نهایت آتش نمی گیرد بلکه در دمای بالاتر از 1200 درجه سانتیگراد ذوب می شود.

اما در بحث کارایی مفید پشم سنگ باید گفت که هر چه ضخامت و چگالی پشم سنگ بیشتر باشد کارایی مفید آن نیز بیشتر می شود .

برای مثال پشم سنگ تخته ای دانسیته 50 با ضخامت 10 سانتیمتر در مقایسه با عایق تخته ای با دانسیته 100 و ضخامت 5 سانتیمتر از لحاظ وزنی یکسان هستند وبرای هر متر مربع  وزن هر کدام 5 کیلوگرم می باشد ، اما کارایی چگالی 50 کیلوگرم برمتر مکعب با ضخامت 10 سانتیمتر بیشتر است زیرا ضخامت عایق بیشتر است وهوای بیشتری را در خود محبوس می کند و ضریب انتقال حرارت آن کمتر است .

این بحث در ارتباط با انواع دیگر عایق های پشم سنگ نیز صدق می کند.

بسته بندی

بحث دیگر در ارتباط با مشخصات فنی پشم سنگ نوع بسته بندی است  که در ارتباط با عایق تخته ای با ضخامت 10 سانتیمتر در هر بسته سه تخته و در عایق تخته ای با ضخامت 5 سانتیمتر در هر بسته 6 تخته جای می گیرد و موضوع چگالی در ارتباط با بسته بندی تاثیری ندارد و درعایق های رولی نیز به صورت یک رولی بسته بندی می شود.

PH

یکی دیگر از مشخصات فنی پشم سنگ ph  متعادل (10-8) و یون کلر کم می باشد در نتیجه محیطی را فراهم می آورد که رطوبت و املاح معدنی را در خود نگه می دارد تا گیاه بتواند در آن رشد کند اما به هیچ عنوان باکتری و قارچ درمیان الیاف آن رشد نمی کند.

در پایان گفتنی است که هر مورد مصرفی که در ارتباط با عایق پشم سنگ دارید با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایید.