کشت در پشم سنگ

کشت در پشم سنگ

 

تعریف :

پشم سنگ یا پشم معدنی ، مواد معدنی مصنوعی است که به عنوان بستر خنثی برای رشد نباتات مورد استفاده قرار می گیرد و از پشم سنگ به عنوان موادی با وزن کم در صنایع اکوستیک و عایق های حرارتی استفاده می کنند .

استفاده از پشم سنگ با شکل تغییر یافته در دانمارک د رسال 1969 آغاز شد ، در اروپا کشت در پشم سنگ به خصوص در هلند به خاطر مسایل محیط زیست کاهش یافته است .

مساحت زیر کشت پشم سنگ در هلندحدود 3000 هکتار ، در کانادا100هکتار و در فلسطین اشغالی 160 هکتار می باشد .

واژه کشت در پشم سنگ معمولاً به کشت در قطعات و بلوک های پشم سنگ اطلاق می شود . قطعات آنقدر سخت هستند که بادست کنده نمی شوند ولی هنوز نفوذ پذیر بوده و اجازه عبور به  ریشه را می دهد .

وزن مخصوص یا دانسیته پشم سنگ 70 الی 100 کیلو در متر مکعب می باشد و حجم خلاء آن 96% می باشد . این ماده از حرارت دادن 20% سنگ آهک و 20% کک  و مخلوط 60  % سنگ های آتشفشانی به نام بازالت به دست می آید.

PH

pH پشم سنگ نو یا استفاده نشده 7-8 است و در بعضی موارد تا 9و 9.5 هم می رسد و این حالت می تواند قبل از کاشت نبات با استفاده از محلول غذایی مناسب اسیدی اصلاح شود .

pH برابر 5.5 تا 6.5 یا کمی بالاتر برای بسیار از نباتات مناسب خواهد بود.

بذر نباتات معمولاً مستقیماً در مکعب های کوچک  کاشته شده و این کار با سوراخی که در قسمت بالایی مکعب تعبیه شده صورت می گیرد . این مکعب از قبل توسط محلول غذایی اشباع شده است .

این مکعب سپس روی مکعب بزرگتری منتقل می شود که به منظور انتقال نهالی  ساخته شده است و کناره ها توسط پلاستیک تیره پوشانیده می شود. این مکعب روی قطعه ای از پشم سنگ در کف گلخانه قرار داده می شود.

نحوه استفاده

تکه ها 30- 15 سانتی متر عرض، و 100- 75 سانتی متر طول و 75 میلی متر ضخامت دارند.در کشت متداول در پشم سنگ کف گلخانه که کاملاً مسطح شده است توسط لایه ای از پلی تن سفید پوشانده می شود.

بستر معمولاً شامل دو قطار از تکه های پشم سنگ بوده و هر کدام به طور جداگانه ای به وسیله پلاستیک سفید ریگ پوشانیده شده است و تکه ها 30 سانتی متر از هم قرار گرفته اند.

قطعات باید شیب ملایمی به طرف داخل داشته باشند و به زهکش وسطی منتهی شوند. به خاطر مقدار تخلخل بالای پشم سنگ تقریباً تمامی محلول غذایی در داخل آن باقی می ماند.

در صورت آبیاری اگر مقدر آب بیشتر ی اعمال شود باید مقدار اضافی از طریق زهکشی خارج شده و وارد چنل های کم عمق وسطی شود.

قبل از انتقال نهال ها ، باید قطعات پشم سنگ در محلول غذایی قرار داده شوند.

نبات روی مکعب خردی که در آن رشد یافته باقی می ماند.  اگر سیستم ریشه ای به خوبی داخل قطعات توسعه پیدا کرده باشد ریشه ها به داخل قطعات پشم سنگ بعد از 3-2 روز حرکت میکنند .

هر نبات از یک قطره چکان جداگانه محلول غذایی را دریافت می کند و میزان آبیاری بسته به ضرورت نبات و شرایط محیطی فرق می کند. اما به طور کل آبیاری قطعات پشم سنگ باید زمانی انجام گیرد که 5 تا 10 درصد آب قطعات کاهش یافته باشد.

کشت در پشم سنگ

                    کشت در پشم سنگ