راهکار برای رهایی از سر و صدا در ساختمان

راهکار برای رهایی از سر و صدا در ساختمان

یک مشکل اساسی آپارتمان های امروزی، جنس نازک تیغه هاست که باعث می شود صدای همسایه از دیوار مشترک، سقف، و کف ساختمان به واحدهای مجاور انتقال پیدا کند. صدای تلویزیون، سر و صدای بچه، صدای پا، و غیره که باعث سلب آسایش همسایه ها می شود. برای رفع این مشکل، یک عایق صوتی خوب می تواند به شما کمک نموده و آسایش را به شما بازگرداند.

راهکارهای عایق صوتی دیوار مشترک و سقف:

  1. عایق صوتی پشم سنگ تخته ای

پشم سنگ تخته ای، یکی از مرسوم ترین، مؤثرترین، و مقرون به صرفه ترین عایق های صوتی موجود در بازار ایران است. این عایق با توجه به شبکه بندی داخل الیاف آن، صدا را در خود حبس نموده و مانع انتقال آن می شود. ضریب جذب صوت پشم سنگ تخته ای بسیار بالا بوده و با توجه به دانسیته و ضخامت انتخابی، می تواند تا 300 دسی بل کاهش صوت داشته باشد بگونه ای که حتی در میدان تیر هم از پشم سنگ استفاده می شود.

  1. عایق صوتی پشم سنگ ضایعاتی

برای عایقکاری کف ساختمان نیز می توان از پشم سنگ تخته ای که در بالا شرح داده شد استفاده نمود. لیکن راهکاری بسیار مقرون به صرفه تر و آسان تر به نام پشم سنگ حلاجی شده را به شما معرفی می کنیم.

کاربرد این عایق بدین صورت است که در هر متر مربع از کف ساختمان، 4 الی 6 کیلوگرم از این عایق را می ریزید، آن را دو نم می کنید، و سپس با یک غلطک 30 الی 40 کیلوگرمی که می تواند یک بشکه آب ساده هم باشد، روی آن می رانید. بدین صورت کف واحد شما به صورت پشم سنگ تخته ای یکپارچه با ضخامت 2 الی 3 سانتی متر و دانسیته 120 کیلوگرم بر متر مکعب بدست می آید.

قیمت این روش نسبت به سایر روش ها برای عایق صوتی کف بسیار پایین تر بوده و از لحاظ کارایی هم عملکرد بهتری دارد چرا که دیگر نشست نمی کند و عمر مفید بالاتری دارد.

panel2

پیشنهاد ما:»پشم سنگ تخته ای دانسیته 120 کیلوگرم بر متر مکعب به ضخامت 5 سانتی متر

پشم سنگ در صخامت های 2.5 الی 10 سانتی متر و دانسیته های 80 تا 300 کیلوگرم بر متر مکعب تولید و عرضه می شود. لیکن، برای آپارتمان ها، اثبات شده است که دانسیته 120 کیلوگرم و ضخامت 5 سانتی متر بهترین گزینه است که هم مقرون به صرفه بوده و هم کارایی لازم را داشته باشد. اگر به دلیل محدودیت فضا قادر به استفاده از ضخامت 5 سانتی متر نیستید، می توانید از ضخامت 3 سانتی متر با دانسیته 200 کیلوگرم بر متر مکعب استفاده کنید.

همانطور که حدس زده اید، فرمول کارایی پشم سنگ تخته ای آن است که با افزایش دانسیته، می توانید از ضخامت کمتری استفاده کنید. بنابراین گزینه های دیگر برای مثال می تواند ضخامت 4 سانتی متر و دانسیته 150 کیلوگرم بر متر مکعب باشد.