روش های عایق کاری انواع عایق های پشم سنگ

مبحث نصب عایق پشم سنگ را به دو بخش تقسیم می کنیم:

  • بخش ساختمانی

  • بخش صنعتی

بخش ساختمانی:

که شامل اجرای عایق پشم سنگ در کف و عایق کاری سقف و دیوارهای ساختمان میشود از نوع پشم سنگ تخته ای استفاده می شود .

بهترین زمان برای عایق کاری ساختمان در زمان دیوار کشی ودر هنگام ساخت می باشد.

نحوه کار به این صورت می باشد که ابتدا یک لایه دیوار ساخته می شود سپس پشم سنگ ها را به ترتیب به دیوار متصل میکنیم.

این کار از چند طریق امکان پذیر می باشد یک راه این است که ملات گچ را به مقدار کم به چهار گوشه پشم سنگ تخته ای می کشیم  و اینگونه عایق تخته ای به دیوار می چسبد .

عایق کاری

راه دیگر اتصال عایق تخته ای به دیوار بوسیله پرچ های پلاستیکی و یا میخ  می باشد.

در ادامه  یک روکش نایلونی روی پشم سنگ ها سرتاسر دیوار کشیده می شود وسپس لایه دوم دیوار ساخته می شود علت اینکه از روکش نایلونی استفاده کردیم:

این است که هنگام ساختن لایه دوم دیوار در پشت آن ملات سیمان میریزند واین روکش نایلونی  از نفوذ رطوبت ملات به پشم سنگ ها جلوگیری می کند.

اجرا در ساختمان از قبل تکمیل شده:

عایق کاری در ساختمانهای احداث شده مستلزم بازسازی ساختمان می باشد . نحوه کار به این صورت می باشد که روی دیوار توسط سازه های فلزی ویا چوبی شاسی کشی  میشود قطر شاسی ها 5 سانتیمتر می باشد و عایق های تخته ای به صورت کشویی در میان شاسی ها قرار می گیرد در نهایت روی شاسی هارا بوسیله دیوار کاذب می پوشانیم.

عایق کاری با استفاده از پشم سنگ در کف ساختمان به این صورت می باشد که ابتدا کف ساختمان  به وسیله سازه های فلزی ویا چوبی با قطر حداقل 5 سانتیمتر  کروم بندی می شود و سپس عایق پشم سنگ تخته ای با توجه به اندازه شیارها برش داده میشودو در لابه لای شیارها قرار داده می شود . در ادامه  کف سازی صورت میگیرد طوری که هیچ فشاری بر روی پشم سنگ ها نباشد .

قابل  ذکر است برای اینکه  از نفوذ رطوبت ملات سیمان به پشم سنگ جلوگیری شود روی کلیه پشم سنگ ها  را با روکش نایلونی پوشش می دهند و سپس کف سازی را انجام می دهند.

عایق کاری در سقف :

در ساختمانهای مسکونی در صورتی که بخواهیم از داخل ساختمان عایق کاری شود ابتدا  سقف را به وسیله سازه های فلزی ویا چوبی شاسی کشی می شود. عایق پشم سنگ تخته ای با چگالی 80 کیلوگرم بر متر مکعب  و ضخامت 5 سانتیمتر در بین شیارها قرار داده می شود و به سقف می چسبانند در ادامه بوسیله کناف ویا چوب pvc یا سقف کاذب پوشانده می شود.

 

اما عایق کاری در سقف سوله های صنعتی قدری متفاوت می باشد . در سقف سوله  عایق پشم سنگ لحافی فویلدار (فویل آلومینیوم از ریزش پشم سنگ جلوگیری می کند) با دانسیته 50-30 کیلوگرم بر متر مکعب با ضخامت 5 سانتیمتر استفاده میشود وسپس به وسیله توری مرغی ویا کارتن پلاست ذر زیر سقف پوشیده می شود.

شایان ذکر است  مبحث عایق کاری سقف ساختمان از روی سقف به عنوان یک مقاله جداگانه  توضیح داده شده است.

بخش صنعتی:

  شامل عایق کاری انواع کوره ها ، مخازن و دیگ های بخار ، کانالهای تهویه هوا ، دودکش های بلند و  لوله ها با سایز های متفاوت محل عبور سيالات سرد وگرم و در انواع صنايع جهت عبور سيالات داغ وبخار مورد استفاده قرار مي گيرد.

کوره ها:

در عایق کاری کوره ها بسته به دمای کوره عایق های پشم سنگ متفاوت با دانسیته و ضخامت متفاوت به کار برده می شود . در کوره های با دمای زیر 250 درجه سانتیگراد می توان عایق تخته ای و یا پتویی به کار برد.

اما در دمای مداوم بالای 250 درجه سانتیگراد تنها می توان انواع عایق های پشم سنگ پتویی را به کار برد . زیرا در ترکیب عایق پشم سنگ تخته ای ماده ای به نام رزین به کار رفته است که این ماده در مجاورت دمای پیوسته بالای 250 درجه سانتیگراد کربنیزه می شود و کم کم عایق پشم سنگ از بین می رود اما این ماده در ترکیب عایق پتویی وجود ندارد.

بنابراین عایق پتویی با یک طرف توری گالوانیزه را دور کوره می پیچند و با سیم یا تسمه می بندند وسپس روی آن را با ورق آلومینیوم می پوشانند و با پیچ محکم می کنند .

و اما در دماهای مداوم  بالای 800 درجه سانتیگراد قبل از استفاده از پشم سنگ پتویی باید از عایق پتوی سرامیکی استفاده کرد .

شکست دما

عایق های سرامیکی به دلیل وزن سبک ،قابلیت انعطاف پذیری بالا و استحکام کششی بالا ،قابلیت نصب سریع ،هدایت حرارتی پایین ،ذخیره سازی پایین انرژی گرمایی ، مقاومت نسبت به شوک های حرارتی و پایداری نسبت به خوردگی به عنوان اولین لایه عایق در حرارتهای بالای 800 درجه سانتیگراد به کاربرده می شود .

این عایق با دانسیته 96 و یا 128 موجود است عایق پتوی سرامیکی دمای بسیار بالای کوره را می شکند و به عایق پشم سنگ پتویی که روی آن استفاده می شود انتقال می دهد .

در ادامه عایق پشم سنگ پتویی از انتقال حرارت به بیرون جلوگیری می کند .پس ابتدا عایق پتوسرامیکی را به دور کوره می پیچند وبا سیم می بندند سپس عایق پشم سنگ را روی آن می پیچند و با تسمه می بندند و روی آن را با ورق آلومینیوم می پوشانند .

کانال هوا:

در کانالهای تهویه هوا به دلیل بالا بودن انتقال حرارت از کانال و پایین بودن سرعت هوا در داخل کانال ، عایق کردن کانالها میزان انتقال حرارت را کاهش می دهد بنابراین دور کانال ها را از بیرون ترجیحا”  به وسیله پشم سنگ لحافی با روکش یک طرف فویل آلومینیوم با دانسیته 30 کیلوگرم بر متر مکعب و ضخامت 5 سانتیمترعایق کاری می کنند.

عایق کاری لوله ها:

در عایق کاری لوله های 4/3 اینچ تا 8اینچ عایق های لوله ای به کار می برند در قسمت طولی یک برش طولی به عمق ضخامت عایق لوله ای وجود دارد که می توان این قسمت را باز کرد طوری که عایق لوله را بغل کند در صورتی که عایق با  روکش فویل آلومینیوم باشد در قسمت شکاف فویل آلومینیوم چند سانت اضافه در نظر گرفته می شود و این گونه فویل روی شکاف را می پوشاند و به قسمت مقابل چسب میشود.

در صورتی که  عایق لوله ای بدون فویل باشد با یک نوار یا سیم دور تا دور عایق می پیچند و محکم می کنند در لوله هایی با سایز بالاتر از 8 یا 10 اینچ عایق رولی استفاده می کنند .

عایق کاری مخازن:

در عایق کاری مخازن قایل ذکر است ذخیره سازی مواد خام ، سوخت ، گازهای مایع تحت فشار و محصولات پایانی مهمترین دغدغه در صنعت  می باشد برای این کار از مخازن ،دیگ ها وتانکر ها استفاده می شود . برای عایق کاری و نگه داری این مواد و ایمن بودن و پایداری در دمای ثابت از پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی استفاده می شود .

یکی از موارد مهم  مخازن نگهدارنده شیر در صنعت غذایی می باشد که مسئول نگهداری شیر در دمای ثابت می باشد. مورد دیگرمخازنی  است که به منظورذخیره سازی و انتقال گاز های مایع تحت فشار استفاده می شود .

اینگونه مخازن  همواره در معرض آتش سوزی و انفجار قرار دارد .علت اصلی این انفجاراحاطه مخزن توسط آتش و در نتیجه ورود حرارت بالا به مخزن بوده است بنابراین عایق کاری در لایه بیرونی مخزن از الزامات در صنعت می باشد .

برای عایق کاری مخازن از انواع پشم سنگ پتویی و تخته ای استفاده می شود . که بسته به دمای وارده به مخزن و شرایط محیطی بیرون مخزن از عایق های حرارتی با چگالی و ضخامتهای متفاوت استفاده می شود .

پشتیبانی عایق:

دربرخی از موارد در اطراف مخزن از سازه های پشتیبان استفاده می شود و عایق تخته ای فضای سازه هارا پر می کند  در دمای بالای 100 درجه سانتیگراد به کاربردن دولایه حرارتی به صورت  رفت و آمد توصیه می شود.

در صنایع پتروشیمی  عایق کردن تانکر های حمل قیر به صورت مقاله جداگانه تو ضیح داده شده است . معمولا تصور میشود که هوای موجود در بالای سیالات داغ مانند یک عایق در بالای سقف مخازن عمل می کند.

به هر حال این تصور بطور کامل درست نمی باشد. به دلیل اختلاف دمایی که بین سیالات داغ و سقف عایق کاری نشده مخازن وجود دارد همچنان مقدار همرفت بالایی وجود دارد و این باعث می شود مقدار قابل توجهی گرما از دست برود.

دودکش و اگزوز:

اغلب  دودکش های صنعتی بتنی نیاز به عایق کاری حرارتی دارند:

اصلی ترین نگرانی در عایق کاری دودکش های صنعتی این است که دمای درون  قسمت فلزی دودکش ها به نقطه چگالیده یا کندانس (تبدیل گازهای درون دودکش به مایع اسیدی) نرسد .

به این صورت از خوردگی سطح فلزی دودکش جلوگیری می کند و باعث  افزایش عمر دودکش های صنعتی می شود. هدف ازاستفاده عایق پشم سنگ  رولی جلوگیری از اتلاف حرارت از طریق دودکش محافظت کارکنان در برابر تماس با سطح داغ دودکش می باشد .

عایق پشم سنگ پتویی با روکش آلومینیومی، یک عایق حرارتی ایده آل برای عایق کاری دودکش های صنعتی بتنی می باشد. نصب این نوع عایق حرارتی بر روی سطوح گرد آسان می باشد و فویل آلومینیومی به عنوان محافظ در برابر گرد و خاک عمل می کند که نگهداری از آن را آسانتر می کند.

علاوه بر این پشم سنگ پتویی یک عایق غیرقابل احتراق با دمای عملکردی بالا با ضریب انتقال حرارت پایین  می باشد. این عایق با انعطاف پذیری بالا بطور مستقیم بر روی دودکش نصب می شود و به کمک تسمه محکم بسته می شود.