مواد تشکیل دهنده پشم سنگ

مواد تشکیل دهنده پشم سنگ

سنگ های معدنی از جمله بازالت مهمترین ماده خام و طبیعی به کاررفته در پشم سنگ است همراه با درصد کمی از ماده ای به نام سرباره که همان ضایعات کوره بلند ذوب آهن می باشد.

در شرکت های پشم سنگ با درصد متفاوتی سرباره به کار می رود. علاوه بر آن ذغال سنگ هایی که برای سوخت از آنها استفاده می شود به نام کک  وارد کوره ای می شوند که سراسر آن جریان هوا در حال وزش به روی کک هایی است که درحال سوختن می باشد.

تحت این شرایط افزایش دمای کوره به بیش از 1600 درجه سانتیگراد می رسد و گدازه های سنگ های بازالت و سرباره کف کوره ته نشین میشود این گدازه ها در  یک گرداننده دوار که به سرعت درحال چرخش است  جاری می شود .

آنگاه این گدازه ها به صورت الیاف طویل و باریک در آمده وتحت هوادهی یک کوره هوای سرد خنک می شود به همراه این جریان هوا ملات چسبنده ای به نام رزین به الیااف اضافه میشود .

مواد تشکیل دهنده پشم سنگ

            مواد تشکیل دهنده پشم سنگ

رزین:

رزین از ترکیب فنول و فرمالین بوجود می آید فنول ماده ای شفاف وبدون رنگ ویا به رنگ صورتی کم رنگ است که به صورت جامد یا مایع غلیظ می باشد .

این ترکیب آلی  توانایی جذب رطوبت موجود در هوا را دارد .و اما فرمالین با فرمول شیمیایی ch2o  به صورت محلول آبی 37 درصد که در آب به خوبی حل  میشود .

در ادامه الیاف رزین خورده به صورت توده حجیم توسط یک نوار نقاله به بیرون از گرداننده دوار حمل می شود وتوسط دستگاه پرس سنگین کاملا فشرده می شود و به صورت قالبهای معین برش می خورد .

محصول بدون رزین

یک نوع از پشم سنگ به نام پشم سنگ پتویی  ویا ایزو بلانکت از ترکیب الیاف خام دوخته شده باتوری سیمی گالوانیزه  به صورت رول شده تولید می شود وفاقد رزین می باشد .