پشم سنگ خام فله ای

پشم خام درجه یک

پشم سنگ خام در اصل از ذوب سنگ بازالت بوجود می آید  این ذوب به وسیله سوزاندن ماده ای به نام کک بوجود می آید . خرید کک بیشترین هزینه را برای تولید کنندگان پشم سنگ معدنی دارد .

در ادامه کک را برای سوزاندن وارد کوره می کنند و حرارتی که از سوزاندن کک  ایجاد می شود سنگ بازالت را ذوب می کند . طی فرایند گریز از مرکز توسط دستگاه سانتریفیوژ مذاب  به دست آمده تبدیل به الیاف می شود که طول این الیاف گاهی به 1.5 مترمی رسد .

از آن جا که هنوز هیچ عملیاتی روی این محصول انجام نشده این الیاف بدست آمده را پشم سنگ  خام می گویند.الیاف پشم خام  که از طریق سانتریفیوژ به دست می آید به هم تنیدگی بسیار زیادی در انواع محصولات پشم سنگ ایجاد می کند که باعث بالارفتن کیفیت و جلوگیری از ریزش آن می شود و در نهایت عمر زیادی به محصول نهایی می دهد.

چگالی پشم خام به طور تقریبی در شرایط نرمال و قبل از فشردگی و شکل گیری 15 کیلوگرم بر متر مکعب است و چون هنوز شکل نگرفته است چگالی ثابت ندارد.
پشم سنگ خام

نمونه دیگری از پشم خام ، پشم سرباره نام دارد . بر خلاف پشم خامی که از سنگ بازالت بوجود می آید ، پشم سرباره از ذوب سرباره کوره بلند ذوب آهن   ( سرباره از محصولات جانبی کوره بلند پس از استخراج آهن می باشد .) بوجود می آید.

سپس این سرباره در دمای 1400 درجه سانتیگراد ذوب می شود ودر نتیجه به الیاف تبدیل می شود . شایان ذکر است که در فرایند تولید پشم سرباره از دستگاه سانتریفیوژ استفاده نمی شود بنابراین  طول الیاف پشم سرباره بسیار کم است  و محصولی که از این نوع پشم بوجود می آید از همان مرحله نصب عایق در سازه ها شروع به ریزش می کند و بعد از مدت کوتاهی ازبین می رود و دوباره باید از عایق استفاده  کرد.

پشم خام ماده اولیه تمامی محصولات پشم سنگ می باشد . برای مثال  زمانی که به پشم خام ماده ای به نام رزین اضافه شود وفشرده شود محصولی به نام پشم سنگ تخته ای یا فنوپانل ایجاد می شود . و زمانی که پشم خام  توسط یک نخ نسوز به توری سیمی گالوانیزه دوخته شود پشم سنگ پتویی یا ایزو بلانکت بوجود می آید.