تاریخچه پشم سنگ

در این مقاله به تاریخچه پشم سنگ پرداخته می‌شود. پشم سنگ در دهه 1850 تولید شد و در سال 1871 برای اولین بار به‌صورت تجاری در اسنابروک آلمان مورداستفاده قرار گرفت. در سال 1875 در ایالات‌متحده آمریکا به ثبت رسید و به جامعه معرفی شد. تولید صنعتی آن نیز زمانی که چارلز هال توانست آن را به‌صورت الیاف درآورد آغاز شد.

بر اساس تاریخچه پشم سنگ تا سال 1950 بدون رقیب در ساخت‌وساز مورداستفاده قرار گرفت، اما رفته‌رفته محصولات جدیدی به بازار آمد و تنوع محصولات عایق حرارت و آکوستیک بیشتر شد. در نظر داشته باشید که به‌وجودآمدن محصولات جدید نتوانست پشم سنگ را از رقابت خارج کند.

خواستگاه اولیه پشم سنگ

پشم سنگ یک نوع پشم با ساختار فیبری بود. تاریخچه پشم سنگ می­گوید نوع طبیعی آن اولین بار در محدوده کوه آتشفشانی به نام ماونا لوا کشف شد. کوه ماونا لوا که به انگلیسی Mauna Loa نوشته می‌شود در ایالت یوتا در مجموعه ایالات‌متحده امریکا واقع شده است.

ماونا لوا یکی از 5 آتشفشان جزایر هاوایی و بزرگ‌ترین آتشفشان زیردریایی است که سر از آب بیرون آورده است. عمر فوران‌های این آتشفشان حداقل هفتصد هزار سال است. سنگ‌های بازالت قلیایی در نتیجه فعالیت‌های زیرزمینی این آتشفشان رفته رفته سر از آب دریا بیرون آوردند. ماونا لوا همچنان یک آتشفشان فعال است.

آتشفشان ماونا لوا

نقش چارلز هال در صنعت پشم سنگ

عایق‌های پشم معدنی برای اولین بار در انگلیس و آمریکا برای عایق‌کاری لوله‌ها تولید شدند. پشم سنگ در سال 1897 توسط یک مهندس شیمی به نام هال تولید و در سال 1901 نیز تولید آن به‌صورت تجاری آغاز شد. هال پدر صنعت پشم سنگ نام گرفت و دلیل این نام‌گذاری تلاش‌هایی است که هال برای شناخت و تولید درباره پشم سنگ انجام داد. این تلاش‌ها به‌واسطه دو عامل مهم تحصیلات دانشگاهی هال به همراه تجربه کاری بسیار کارآمد او به نتیجه رسید. نتیجه تحقیقات او این‌چنین شد که چارلز توانست در تاریخچه پشم سنگ نام آور شود.

معرفی مختصر پدر صنعت پشم سنگ

چارلز کوریدون هال متولد سال 1860 در ماساچوست آمریکا بود و در سال 1935 در سن 75 سالگی در ایندیانا درگذشت. او یک شیمیدان بود و از طریق علم خود وارد حوزه صنعت و تجارت شد. او توانست با علم و تجربه کاری خود یک صنعت پرسود و مفید را برای آیندگان پایه‌ریزی کند.

زمانی که هال در مسیر تولید پشم سنگ قرار گرفت سابقه کاری در صنایع فولاد مختلف با سمت‌های گوناگون را به دست آورده بود. در واقع او یک سابقه کاری حداقل 10 ساله داشت تا اینکه در جریان کار با کارخانه ایلینویز جهت مطالعه بر روی منابع گازی به‌عنوان منبع سوخت مناسب مأموریت یافت که به اسکندریه برود. مأموریت هال به اسکندریه موفقیت‌آمیز بود و به تأسیس کارخانه فولاد در اسکندریه انجامید. همین موضوع باعث شد هال به همراه خانواده‌اش در سال 1895 به اسکندریه منتقل شوند.

دوباره طی یک مأموریت در سال 1897 به پیتسبورگ می‌رود. هال در اینجا در جریان پشم سنگ قرار می‌گیرد و مطالعاتش درباره پشم سنگ از همین سفر شروع می‌شود. هال می‌بیند که پشم معدنی از سرباره فولاد ساخته می‌شود؛ اما متوجه می‌شود این محصول در برخورد با رطوبت واکنش مطلوبی ندارد و به‌سرعت متلاشی می‌شود. این مأموریت استارت یک ایده و یک تجارت جدید و جهانی شد.

چارلز کوریدون هال

از ایده تا تجارت پشم سنگ

در جریان سفر کاری به پیتسبورگ، هال به این فکر می‌افتد که می‌توان از سنگ‌آهک که در اسکندریه به‌وفور یافت می‌شود برای تولید پشم سنگ استفاده کرد. این ایده باعث شد که هال یک کارگاه متروکه از کارخانه اسکندریه را برای انجام تحقیقات خود بر روی ویژگی‌های سنگ بر اساس دانش شیمی خود آماده کند.

هال در جریان این پژوهش متوجه شد که سنگ‌آهک اسکندریه دارای نقطه ذوبی نزدیک به شیشه است او در جریان یکسری انفجارها توانست به الیاف سنگ دست یابد که چیزی شبیه پشم گوسفند و همچنین الیاف پشم معدنی سرباره فولاد بود. در جریان این آزمایشات متوجه شد که در این الیاف گوگرد وجود ندارد؛ چیزی که در پشم معدنی عامل متلاشی شدنش بود. این کشف هال باعث شد که ضعف پشم معدنی که در آن دوره استفاده می‌شد برطرف شود. علاوه بر این متوجه شد که الیاف یک عایق فوق‌العاده در برابر دماهای بالاست.

نتیجه این پژوهش‌ها منجر به این شد که هال در سال 1897 با حضور سرمایه‌گذار، به راه‌اندازی کارخانه شخصی خود در اسکندریه اقدام کند. تولید پشم سنگ از همین‌جا در پی تحقیقات هال آغاز شد و خود او برای معرفی و فروش محصول کارخانه‌اش به مراکز مختلف سر می‌زد. تاریخچه عایق پشم سنگ به‌صورت تولید انبوه از همین‌جا آغاز شد.

فرآورده‌های پشم سنگ

امروزه پشم سنگ چگونه تولید می‌شود؟

 در کل تاریخچه پشم سنگ مواد اولیه تولید پشم سنگ، سنگ بازالت و سرباره معرفی شده است. سنگ بازالت در پی فوران آتشفشان، به‌وفور یافت می‌شود و سرباره نیز محصول جانبی صنایع فولاد و مس است؛ بنابراین پشم سنگ یک فیبر معدنی است و به همین دلیل یک‌گونه پشم معدنی به‌حساب می‌آید. مواد اولیه تولید پشم سنگ تحت حرارت بالایی ذوب شده و سپس به رشته‌های الیافی تبدیل می‌شوند.

گفتیم که پشم سنگ و پشم معدنی را معادل یکدیگر می‌دانند اما یک تفاوت جزئی وجود دارد. مواد اولیه پشم معدنی بقایای مواد معدنی است. مواد اولیه تولید پشم سنگ نیز سنگ بازالت است. در مقایسه نیز پشم سنگ قیمت بالاتر و کیفیت بالاتری نسبت به پشم معدنی دارد.

جمع‌بندی

پشم سنگ یک عایق خوب حرارت است که در مقابل آلودگی‌های صوتی نیز عایق مناسبی به شمار می رود. درجه عایق حرارت پشم سنگ به حدی بالاست که این عایق جزو بهترین مصالح مقاوم در برابر حریق قرار دارد. درصورتی‌که به اطلاعات بیشتر و جدید و همچنین اجرایی در خصوص پشم سنگ نیاز داشتید می‌توانید به سایت ما مراجعه کنید و از خدمات مجموعه بهره‌مند شوید.