پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟

پشم سنگ چیست ؟ ذاتا یک عایق صوتی و حرارتی می باشد که از ذوب سنگ بازالت به دست می آید وانواع مختلف وهمچنین کاربردهای متفاوتی نیز دارد در این مقاله اطلاعات کلی راجع به این موضوع برای شما شرح داده خواهد شد.

جهت تولید پشم سنگ ابتدا قطعه های سنگ بازآلت به همراه کک( ماده سوختنی) داخل کوره مخروطی شکل ریخته

می شود،

با استفاده از مقداری چوب و یا گاز طبیعی کک ها مشتعل می شوند و با دمیدن مقدار زیادی هوا به صورت مداوم کک مشتعل می شود و همچنین حرارتی که تولید می کند آرام آرام سنگ بازآلت را در دمای بالای  2000°c ذوب می کند.

سنگ مذاب از زیرکوره خارج می گردد و به سمت دستگاه سانتیفیوژ هدایت می شود و با استفاده از نیروی گریز از مرکز تبدیل به الیاف می گردد.

این الیاف به سمت نوار نقاله هدایت شده و توسط دستگاهی شبیه پاندول روی صفحه ای چیده می شود و به دستگاه پخت که اصطلاحا کیورینگ گفته می شود فرستاده می شود.

در دستگاه پخت الیاف به هم چسبیده می شوند و گاها مقداری رزین به آن اضافه می گردد و طبق سفارش مشتری ضخامت و چگالی مورد نظر را پیدا می کند.

پس از این عملیات محصول تولید شده،آرایش شده و به قطعات مورد نظر برش می خوردند و در نهایت توسط دستگاه بسته بندی، بسته بندی شده و برای ارسال برای مصرف کننده آماده می گردد.

خط تولید پشم سنگ

خط تولید پشم سنگ

کاربرد:

در یک کلام هرکجا که نیاز باشد حرارت یا صوت کنترل شوند ویا از انتقال آنهاجلوگیری شود از این عایق می توان استفاده نمود. ولی بسته به محیط و نوع دستگاه یا محیطی که می خواهیم عایق کنیم از انواع مختلف پشم سنگ استفاده می کنیم.

انواع و کاربرد:

  • عایق پشم سنگ تخته ای

عایق تخته ای پشم سنگ چیست ؟

همانگونه که از نام آن پیداست به صورت تخته ای تولید شده و با ابعاد استاندارد 60×120 سانتی متری ارائه می گردد.

پشم سنگ در هتل

پشم سنگ تخته ای

  • کاربرد

بیشتر به عنوان عایق ساختمان جهت دیوارها وسقف و کف استفاده می شود وعایق بسیار مناسبی جهت جلوگیری از هدر رفت انرژی وهمچنین بسیار بسیار قوی جهت جلوگیری از انتقال صدا می باشد. به گونه ای که استفاده از عایق پشم سنگ تخته ای با ضخامت و چگالی متناسب می تواند نزدیک به %99 دما و صدای محیط را عایق کند .

  • عایق پشم سنگ لحافی

به صورت رول های 10×1.2 متری تولید می شود و معمولا همراه با کاور یا روکش کاغذ آلومینیوم مسلح به کاغذ کرافت ساپورت  می گردد.

felt

پشم سنگ لحافی

        کاربرد :

بیشتر بعنوان عایق جهت سقف سوله ها و لوله های تاسیسات استفاده می گردد.

این عایق به لحاظ قیمیتی مقرون به صرفه بود ه و جهت دمای 5- الی 150 درجه سانتیگراد عالی عمل می کند و درمقایسه با پشم شیشه عملکرد بسیار بسیار بالاتر و قوی تری از خود نشان می دهد .

طول عمر بسیار مناسبی دارد و برای دمای محیط بسیار عالی می باشد.

  • عایق پشم سنگ پتوئی

معمولا به صورت رول های 5×2/1 متری تولید می گردد و به صورت پیش فرض دارای یک طرف تور سیمی می باشد.

الیاف پشم سنگ  با استفاده از نخ نسوز به تور سیمی دوخته شده و شکل رول به آن ها می دهد.

stonewoolBlancket

پشم سنگ پتویی با یک طرف تور سیمی

     کاربرد:

این عایق جزعایق های با تفاوت حرارتی بسیار بالا و ضریب انتقال حرارت پایین می باشد و نسبت به عایق لحافی دارای چگالی بالاتری می باشد.

بیشتر در کوره های صنعتی و عایق نمودن تانکرهای حمل قیر و خطوط لوله نفت و مخازن انبار آن مورد استفاده قرار می گیرد و درکل جزء دسته عایق های گرم و مقاوم می باشد.

  • عایق پشم سنگ لوله ای

همانگونه که از نامش پیداست به لحاظ ظاهر شبیه لوله می باشد و قالب لوله ای شکل دارد و از وسط باز شده و لوله مورد نظر را بغل می کند و با استفاده از بسته های فلزی یا پلاستیکی ساپورت میگردد.

ISO Pipe 01

پشم سنگ لوله ای

      کاربرد:

برای عایق نمودن انواع لوله به کار می رود و هم بعنوان عایق حرارت و هم عایق صوت ( جلوگیری از نفوذ صدا از داخل لوله به بیرون )مورد استفاده قرارمی گیرد. و برای لوله هایی از سایز½ الی 20 اینج قابل تولید می باشد.